Sunday, January 17, 2010

KAUNTER KHIDMAT RAKYAT DI KODIANG, KEDAH...



Komen orang ramai... "betoi ka kita buleh jumpa menteri hari ini?"..."Ada ke masa menteri jumpa kami, dia kan sibuk?"..."Ish ish, macam tak caya je Dato' Shafie nak jumpa rakyat macam kita nie?"..."Boleh ka kami mengadu kat dia pasai nak repair rumah?"..."Ini lah cara menteri kita...jumpa rakyat, hangpa kena habaq kat dia buat kerap sikit".

YB Dato' Seri Haji Mohd Shafie Apdal bersalaman dengan Tuan Haji Abdullah Embong, Setiausaha Bahagian Kesejahteraan Rakyat. Bersama-sama beliau ialah Setiausaha Bahagian Pengupayaan Ekonomi Encik Kamaruzaman Umar dan Tuan Haji Jasman Jurami, Ketua Penolong Setiausaha Bahagian Infrastruktur sebelum beliau mengendalikan Kaunter Khidmat Rakyat.

Dato' Seri Haji Shafie melayan pengadu pertama. Kelihatan ialah YB Dato' Mukriz Tun dr Mahathir Ahli Parlimen Jerlun, Adun Kota Siputeh YB Dato' Abu Hassan Shariff dan Ketua Setiausaha Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Dato' Abd Jabar Che Nai.


TKSU Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Puan Nursiah Arshad sibuk melayan rakyat dan diperhatikan oleh Pengarah Kemas Negeri Kedah Encik Md Adnan Md Daud.


Rakyat yang menunggu giliran untuk bertemu dengan Dato' Seri Haji Shafie...seramai 140 orang telah mendaftar di Kaunter Khidmat Rakyat.

Dato' Seri Haji Shafie berbincang dengan Dato' Mukriz mengenai masalah rakyat... diperhatikan oleh Dato' Abd Jabar...

Tuan Haji Mohd Arpan Shari, Pengurus Besar KEDA...

Dato' Abdul Puhat Mat Nayan Ketua Pengarah KEMAS sibuk melayan aduan dan permohonan Rakyat.
Setiausaha-setiausaha bahagian Kementerian sibuk bertugas melayan karenah Rakyat.

Tuan Haji Mohd Arpan dikerumuni Rakyat untuk mendapatkan bantuan dan membuat permohonan.

"MyKad saya ni macam mana?...Dato' mau tengok ka saya ni warganegara ka bukan?"

Urusetia Kaunter Khidmat Rakyat sibuk membantu Rakyat semasa pendaftaran dan memberikan penerangan bagaimana konsep kaunter ini beroperasi.

Puan Jasminawati Md Jamin dari Unit Komunikasi Korporat tekun mendengar masalah Rakyat semasa sessi pendaftaran...memang tak menang tangan!

RAKYAT DIDAHULUKAN…

Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah untuk pertama kalinya memperkenal dan membuka Kaunter Khidmat Rakyat dalam usahanya mendekati dan mendengar sendiri masalah rakyat di luar bandar dan pedalaman.

Kaunter khidmat ini dibuka semasa lawatan kerja Dato’ Seri Haji Mohd Shafie Hj Apdal, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dan dikendalikan sendiri oleh beliau untuk selama sejam di MADA Kodiang, Kedah pada Sabtu, 16 Januari 2010.

Unit Komunikasi Korporat yang mengurus-setiakan kaunter ini menerima sebanyak 140 aduan, sungutan, permohonan membaiki dan membina rumah, penyaluran bekalan elektrik dan air, pembinaan jalan dan sebagainya daripada penduduk, khususnya Warga Kedah yang mengambil kesempatan terbaik ini untuk didengari masalah mereka.

Hadir sama pada sessi khidmat kaunter itu ialah Ahli Parlimen Jerlun Dato’ Mukriz Tun Dr Mahathir dan Anggota Dewan Undangan Negeri Kota Siputeh Dato’ Abu Hassan Shariff, Ketua Setiausaha Kementerian Dato’ Abd Jabar Che Nai, Timbalan Ketua Setiausaha (Dasar) Puan Nursiah Arshad dan ketua-ketua pengarah jabatan, ketua-ketua eksekutif dan pengurus besar agensi seperti KEDA (Haji Mohd Arpan Shari), Kemas (Dato' Abdul Puhat Mat Nayan), Felcra (Dato' Haji Mohd Nasir Baba) , Risda dan MARA (Dato' Haji Ibrahim Muhammad) dan setiausaha-setiausaha bahagian yang berkenaan.

Kaunter Khidmat Rakyat ini adalah pendekatan baru Kementerian untuk berada di padang bagi menghayati masalah dan hal-ehwal rakyat yang selaras dengan gagasan 1Malaysia Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.

Dato' Seri Haji Shafie melayan 50 aduan, permohonan, pertanyaan dan cadangan daripada rakyat. Turut melayan aduan ialah Dato' Abd Jabar, Puan Nursiah, Haji Abdullah, Encik Kamaruzaman, Setiausaha Bahagian Pengupayaan Komuniti dan Infodesa Encik Mohd Rasdi Ag Lah. Urusetia kaunter menerima sebanyak 140 kes yang kesemuanya sedang diproses oleh kementerian dan maklumbalasnya akan dihantar kepada pemohon dengan kadar segera.

Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah adalah kementerian yang pertama mengendalikan kaunter ini yang berbeza dengan Hari Bertemu Pelanggan yang diadakan sebelum ini.

1Malaysia Bermula dari 1Wilayah


No comments:

Post a Comment